Hur förmedlar man känslan av ett hotell som är så anrikt som Strand Hotel i Visby? Hur ger man medarbetarna möjlighet att själva uppdatera information om hotellet och dess erbjudanden, samtidigt som det är enkelt för besökarna att boka sin vistelse? När bokningen har skett ska även all relevant information skickas till betallösningar och databaser över tillgängliga rum, och användaren ska ges kvitto på bokningen. Alla pusselbitar måste falla på plats för att upplevelsen ska bli så strömlinjeformad och tilltalande som möjligt.
Houdini skapade en webbplats som lyfter fram hotellet på bästa sätt. En somber och luftig design, rik på bilder från miljöerna fylldes med mikrointeraktioner och animationer som skapar liv och rörelse för besökaren. Bokningen fick en central position på startsidan för att enkelt leda besökaren in i bokningsprocessen. Vi integrerade också webbplatsen mot Strand Hotels betalningsleverantör och mot databasen över tillgängliga rum och andra erbjudanden. Hotellets övriga erbjudanden är lätt tillgängliga via den övergripande menyn.
Webbplatsen är responsiv och fungerar på dator, surfplatta och mobil. Lösningen uppfyller tillgänglighetsdirektivet WCAG 2.1 Level AA. Det tekniska systemet är baserat på WordPress och Strand Hotels medarbetare kan själva eller med hjälp av Houdini lätt uppdatera innehållet när så behövs.
Strand Hotel började sitt liv som ett bryggeri år 1854, och byggdes om till hotell under 1980-talet. Hotellet består av 124 rum och sviter och är medlem av den internationella hotellkedjan Best Western. Här erbjuds en avslappnad atmosfär med historiska anor på en magisk ö. Hotellet har en nyöppnad restaurang och en utomhusbar på takterrassen, inomhuspool, relax och ett gym. Hotellet har åtta unika konferenslokaler för upp till 120 personer och grupper. Tillsammans med systerhotellet, Best Western Solhem Hotel Visby, finns en kapacitet på 223 rum och mer än 400 bäddar. Konferens – och gruppbokningen hjälper besökare med tips på allt från resor och boende till kringaktiviteter.